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Once upon a time in America, 1986, 미국영화

paulcjkim 2022. 3. 10. 15:49
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대선 공휴가 수요일이라 꼼짝 못하고 군산에 체재하면서 오후 시간에 보게 된 영화 

무료라서, 그리고 주인공이 익숙한 로버트 드니로이고, 내용이 있어보여서 봤는데, 결과적으로 꽤 긴 영화였던 모양이다

아마 저녁 7시 좀 넘어서 마무리되었고, 이후 방송을 좀 지켜보다가 잠들었지만, 

 

내가 가장 깊게 느낀점은 두가지인거 같다

- 미국의 1900년대 초기 광경에 대한 호기심, 당시 한국은 일제 치하에서, 여기 군산도 1899년에 개항해서 일본식 문물이 들어왔으니

- 당시 뉴욕의 유대인 중생 모습들, Nathan을 종종 읆조리는걸 보면, 그리고 여성 주인공의 이름은 데보라이고, 중간에 아가서를 읆조리는 광경도 있고,

그네들 대부분은 꽤나 가난했고 그만큼 불결했고, 막나간 인생들이 많았던 모양이다 싶다. 유월절에 모여서 기도하는 모습도 상당수 있겠지만, 여기 주인공들처럼, 탐욕, 이것이 인지상정이겠지만, 도데체가 독서 명상의 문화와는 담쌓은 그런 모습들이 어쩌면 더 현실적이겠다 싶다. 누가 유대인들이 따로이 교육을 잘 시킨다고 하던가?

- 그런걸 보면, 굳이 탐욕에 쫓겨서, 그게 창녀와 관계한번 하려고 알바를 하던, 사채업자의 지시하에 돈 제때 내지 못하는 신문 가판대를 불태우는 장면이든, 도데체가 가치와 문화가 보이지 않는 그런 모습들, 이런게 어쩌면 더 현실적인 모습이려나? 모자쓰고, 경건한 모습의 유태인, 이또한 하나의 허상 환영 아니겠나 싶다, 무슨 차이가 있겠나 싶다

- 탐진치; 탐욕에서 시작된 좀도둑질에서 밀주운반책, 큰 돈 벌기 위해서 폭행과 살인도 저지르는 사람들, 사회주의자 노조원과 사장의 사주를 받고, 나중에 정치인도 연루되는 물론 뉴욕서장과 경찰들도 지저분하기 그지 없고

이런데 분노(진노)하는게 그게 정의를 구현하는 것도 아니고

그래 한때 미국도 이랫다, 이게 묘사하려는 것 같다

성장통, 성장만 된다면, 몇사람쯤 총의 이슬로 사라져도 눈깜박도 하지 않고, 12년 형을 살고 나오고, 그 기간중에 친구의 여자를 가로채고, 나중에는 상무장관도 되고, 그런 배신자 친구가 죽음을 암시하는 걸 마무리 장면으로 이 영화는 마친다

 

Plot[edit]

In 1933, three thugs search for a man named "Noodles", torturing people for information. They enter a wayang theater, where the proprietors slip into a hidden opium den within the building and warn Noodles. He is apathetic, drugged and grasping a newspaper featuring the demise of bootleggers Patrick Goldberg, Philip Stein and Maximilian Bercovicz. He recalls observing police removing their corpses, Max's burned beyond recognition. Noodles evades capture and leaves the city alone and penniless.

In 1918, David "Noodles" Aaronson and his friends "Patsy" Goldberg, "Cockeye" Stein and Dominic struggle as street kids in Manhattan's Lower East Side, committing petty crimes for local boss Bugsy. Max foils one of their robberies but has the booty stolen from him by a corrupt police officer. Using the officer's trysts with an underage prostitute as blackmail, the five youngsters start a gang with the same level of police protection as Bugsy. Max and Noodles become best friends.

The group rises through the ranks after implementing Noodles' idea to hide bootleg liquor. They stash half their earnings in a railway station locker, giving the key to "Fat Moe", a friend not directly involved in their activities. Noodles is in love with Moe's sister, Deborah, who dreams of becoming a dancer and actress. An envious Bugsy eventually ambushes the boys and shoots Dominic, who dies in Noodles' arms. In a fit of rage, Noodles kills Bugsy and injures a police officer, and is sentenced to prison.

Noodles is released in 1930 and rejoins his friends, now prosperous bootleggers during Prohibition. His first job with them includes a diamond heist, using a jewellery employee and occasional prostitute named Carol as their informant. During the robbery, Carol goads Noodles into hitting her and is raped by him; she later goes on to become Max's moll. That the job had been commissioned by a Syndicate figure to eliminate the competition sits badly with Noodles who, unlike Max, dislikes hierarchy and lacks political ambition. The gang provides protection for Teamsters' union boss Jimmy O'Donnell, but Noodles later rejects Max's plan to deepen those ties.

Seeking to form a genuine intimacy with Deborah, Noodles takes her on a lavish date, the tone of which is altered when she reveals her plans to pursue a career in Hollywood. On their drive back, Noodles rapes her in the limousine. He is later met with Deborah's aloofness when he watches her board the train to California.

The gang's success ends with the 1933 repeal of Prohibition. Max suggests a New York Federal Reserve Bank heist, which Noodles and Carol deem a suicide mission. Carol convinces Noodles to inform the police about a lesser offence, hoping brief incarceration will cool off Max's ambition. After Noodles calls the police, Max knocks him out during a seemingly impromptu argument. This leads to the events shown in the prologue: upon regaining consciousness and learning that Max, Patsy, and Cockeye have been killed by the police, a guilt-ridden Noodles hides in the opium den. He saves Moe but finds out that his new girlfriend Eve has been murdered and the railway locker money has disappeared. With his gang killed and himself hunted by Syndicate thugs, Noodles settles in Buffalo under an alias.

In 1968, Noodles is belatedly informed that the Beth Israel Cemetery is being redeveloped, and asked to rebury any loved ones. Upon inquiry, the rabbi who had sent the letter informs him that the bodies of his three dead friends have since been relocated to Riverdale. Realizing that someone has deduced his identity, Noodles returns to Manhattan and stays with Moe. Inside the Riverdale mausoleum, Noodles finds a key to the railway locker. The caption on the commemorative plaque falsely states that the mausoleum was erected by Noodles himself. The locker reveals a suitcase full of money, and a note stating this is a down payment on his next job. Noodles watches news of an assassination attempt on controversial U.S. Secretary of Commerce Christopher Bailey. The report shows Jimmy O'Donnell, still a Teamsters boss, distancing himself from the Bailey corruption scandal. Noodles finds Carol in a Bailey Foundation care home. She tells him that Max manipulated them into tipping him off to the police and opened fire first, afraid of ageing and dying in an insane asylum like his father.

After spotting her in the care home dedication photo, Noodles tracks down Deborah, still an actress.[a] He tells her about his invitation to a party at Bailey's mansion. Deborah admits to being Bailey's lover and begs Noodles to remove himself from the situation lest he is confronted with hurtful revelations.

Ignoring Deborah's advice, Noodles comes face to face with the evidence that Bailey is the still-living Max. In a separate room during the party, Max explains that he faked his death with the help of the police and Syndicate, stole the gang's money and reinvented himself as a self-made, Teamsters-connected politician. He also confirms that he made Deborah his mistress years earlier. Faced with ruin and the specter of a Teamster assassination, Max reveals the "job" he has for Noodles–killing him. Noodles, obstinately referring to him by his Bailey identity, refuses because, in his eyes, Max died with the gang. As Noodles leaves the estate, a garbage truck starts up and a man resembling Max walks from the entrance toward Noodles until the truck passes between them. Noodles sees the truck's auger grinding down rubbish, but Max is nowhere to be seen.

The epilogue returns to 1933 with Noodles entering the opium den after his friends' deaths, taking the drug and broadly grinning

 

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온 국민이 궁금해하는 대선 결과, 그 와중에 시청한 영화

그게 얼추 100년전 미국의 모습이다.

탐진치에 그대로 얽메여 있는 유대인 Noodles Aronson, 아론의 자손, 그 파트너인 Deborah, 구약성서의 여성 영웅

우리들의 일그러진 자화상일 것이다. 그렇게나 세계 모범 교육 민족이라는 유대인의 일그러진 모습이고 자주 등장하는 Nathan이 한편으론 유대왕국의 다윗왕에게 충고하던 그 선지자였고, 무엇보다도 1800년대 자리잡은 Rothchild Family 대표주자라는것도 좀 비판적 시각의 내게는 귀에 박히는 대목들이다

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근래 불교 강론을 꽤 듣는 입장에서, 불현듯 비교가 된다

- 불교; 연역적이면서 무아, 공, 연기로 설명하고

- 기독교 문화: 건마다 스토리가 진행되고 그 스토링의 지향성이

  for God's glory

논리적으로는 그리고 설명력은 불교가 더 앞서는 것 같지만

어디 세상일이 논리적 설명력만으로 되던가

실제로는 Road less travelled, 에서처럼 Scot Peck의 저서가 추운히 논리적이면서 상당한 스토리들을 편집해 놓고 있으니

궁극적으로는, 그리고 내가 그 오랜기간 익숙했던 기독교 기반의 문화, 사회경제가 또한 현실적이리라 본다

 

미국이 딱히 위대한 나라는 아닐 것이다

오히려 파시즘, 승리한 파쇼의 나라라고도 볼 수 있을 것이다. 영화에서 나오는 것처럼, "늘상 이기는건 가진자이고 끄나풀인 정치이늘이지, 노조나 이상주의자는 아닐 것이다" 

유대인도 그렇것이고

우리나라, 일제하 기간으로 "자생 근대화"의 시민사회형성기를 결여한 경험, 그걸로 오히려 극단적인 변화의 핸드폰 문화에서는 me-too 능력으로 잘 적응해 온게, 오히려 그 자생근대화를 결여한 역사와 뿌리의식이 애매한 사회문화에 근거한 것일지도 모른다는 생각도 감히 든다만

 

어쨋든 새로운 대통령과 함께, 새로운 5년의 기간을 모색해보자 싶다

 

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